خواص گلاب در طب سنتی

Admin
بهمن ۷, ۱۳۹۹

خواص گلاب طب سنتی و گیاهان دارویی بسیار زیاد است.گلاب یکی از عرقیات پرمصرف در طب سنتی است. از آنجایی که طبع گلاب گرم و تا حدودی معتدل است؛ بنابراین برای اکثر افراد مصرف آن توصیه می‌شود و عارضه خاصی نیز ندارد. این مایع خوراکی در کشورمان به فراوانی یافت می‌شود. مرغوب‌ترین گلاب مربوط به شهر‌های کاشان و میمند فارس است. گلاب به دلیل خواص و طبیعت ویژه‌ای که دارد، از آن برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب استفاده می‌شود. این عرق طبیعی بسیار خوشبو بوده و آرامبخشی قوی است به هم دلیل از قدیم تا کنون از آن برای روز‌های سخت و پر اضطراب استفاده می‌گردید.

خواص گلاب در طب سنتی برای افسردگی :

 استفاده از گلاب به صورت خوراکی و نیز بوییدن آن، باعث بهبود خلق و خو می شود و حالت های اضطراب و افسردگی را تسکین می‌دهد.

خواص گلاب در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی :

 برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد و سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی گلاب کاربرد دارد. همچنین می‌توان از آن به عنوان شربت سرفه و نیز برای درمان رفلاکس استفاده نمود.

خواص گلاب در طب سنتی برای دستگاه گوارش :

مصرف مداوم گلاب باعث بهبود بیماری های دستگاه گوارش مانند بهبود هضم معدی، کاهش نفخ، دردهای شکمی و یبوست می‌شود و می‌توان از آن به عنوان ملین استفاده کرد.

خواص گلاب برای قند خون:

 گلاب همچنین باعث کاهش قند خون می‌شود.

لثه های سالم با گلاب :

درمانگران طب سنتی برای افزایش استحکام و تقویت لثه قرقره گلاب را توصیه می‌کنند. آنها بر این باورند که نگه‌داشتن گلاب در دهان و قرقره کردن آن علاوه بر استحکام لثه به درمان برفک و آفت دهانی هم کمک می‌کند و سرعت از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌ها را در دهان بیشتر می‌کند.

خواص گلاب در طب سنتی برای درمان یبوست :

از نسخه زیر نیز به تنهایی میتوانید برای درمان یبوست استفاده کنید:شبی یک لیوان گلاب را با یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته ۱۵ دقیقه ملایم بجوشانیدپس از ولرم شدن با کمی عسل میل کنید.

**توجه:دمکرده گل سرخ(محمدی) روزی یک لیوان هم به عنوان یک داروی ملین میتوان استفاده کرد.

 رفع خستگی با گلاب :

یکی از روش‌های طبیعی و موثر برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن گنجاندن عرقیجات گیاهی همچون عرق گلاب خنک به برنامه غذایی است. نوشیدن گلاب خنک در تابستان و حتی ماه‌های پیش از شروع تابستان به کاهش میزان حرارت بدن و همین‌طور تقویت بدن و افزایش توان بدن کمک می‌کند. البته باید توجه داشت که بهتر است برای مصرف روزانه گلاب حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت و متناسب با نوع مزاج برای مصرف این عرق گیاهی اقدام کرد.

خواص گلاب در طب سنتی برای پوست :

گل محمدی و گلاب دارای ترکیباتی است که برای محافظت از پوست مناسب می‌باشند. پوست را نرم می‌کند و درخششی سالم و طبیعی را برایتان به ارمغان می‌آورد. ترکیبات آنتی اکسیدانی گلاب باعث قوی شدن سلول‌های پوست و القای تولید مثل در سلول‌های بافت پوستی می‌شود. گلاب باعث متعادل کردن PH پوست می‌شود.  برای درمان اگزما، التهاب پوستی و آکنه و نیز اسکار، بریدگی ها و زخم ها می توان از گلاب به صورت موضعی استفاده نمود. گلاب مرطوب کننده، نرم کننده، خنک کننده، هیدراته کننده و بازسازی کننده پوست است. اثرات ضدباکتریال و ضد قارچی گلاب بر روی پوست به اثبات رسیده است.

آیا طبیعت گرم گلاب عوارضی نیز دارد؟

به دلیل گرم بودن گلاب بهتر است افرادی که دچار زخم گوارشی و یا اسهال شدید هستتند همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هموروئید اند، مصرف آن را به حداقل برسانند.

همچنین مصرف گلاب ممکن است برای برخی افراد ایجاد حساسیت و آلرژی کند؛ بنابراین قبل از مصرف آن باید تست حساسیت انجام شود. این گونه افراد معمولاً نسبت به گل محمدی آلرژی دارند.

 

سایر مقالات  مرتبط :

خواص تخم شربتی ، خواص خاکشیر ناشتا  ، خواص تخم کتان ، خواص بارهنگ در طب سنتی .