خواص روغن سیر در طب سنتی

Admin
دی ۲۷, ۱۳۹۹

خواص روغن زیتون در طب سنتی و گیاهان دارویی بسیار زیاد است .سیر به عنوان چاشنی در مواد غذایی به کار می رود و مصریان باستان از آن به عنوان طعم دهنده ی غذا و داروی سنتی به دلیل خواص ضد قارچ ، ضد میکروبی و ضد ویروسی مورد استفاده قرار می دادند . چین در حدود ۸۰ درصد تولید سیر جهان را دارد .

سیر علاوه بر تولید ترکیبات گوکردی به نام آلیسین ، ترکیبات فیتو شیمیایی از جمله فلاونوئیدها ، آمینو اسید آرژنین و سلنیوم هم تولید می کند که برای سلامتی پوست و مو ، فشار خون و کلسترول بالا بسیار مفید است . در ادامه به خواص روغن سیر در طب سنتی می پردازیم.

رفع شوره سر با روغن سیر :

اگر از شوره سر رنج می برید و روزی نیست که اثری از آن را روی لباس خود نبینید ، پیشنهاد ما به شما اضافه کردن مقادیری از روغن سیر به شامپوی مورد استفادتون هست . روغن سیر به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی بیوتیکی ، ضد قارچی و ضد میکروبی ، به راحتی می تواند با عفونت که باعث ایجاد شوره سر می شود مبارزه کند . همانطور که می دانید ، گوگرد با بهبود پوست های تحریک شده و ملتهب از خارش سر به هنگام شوره جلوگیری میکند . به دلیل وجود گوگرد در روغن سیر استفاده از آن در شامپوها بهترین گزینه برای جلوگیری از شوره سر و اثرات آن است .

خواص روغن سیر در طب سنتی برای حفظ سلامت تنفسی :

استنشاق روغن سیر به مانند خوردن خود سیر می تواند به سرعت سینوس ها را پاک کند و فشار را کاهش دهد. علاوه بر این روغن سیر همچنین می تواند با کوچک کردن قسمت‌های مربوط به آسم و پاک کردن مجاری تنفسی بینی و گلو حساسیت آلرژیک را کاهش دهد.

سیستم ایمنی را تقویت می کند :

نه تنها روغن سیر حاوی آنتی اکسیدان‌ها است بلکه دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد عفونی کننده است. این ویژگی‌ها روغن سیر را برای درمان بیماری های موضعی بر روی پوست ایده آل می‌کند. این درحالی است که روغن سیر همچنین باعث افزایش سلامت گوارشی و پاک کردن عفونت های باکتریایی‌ای که در روده به وجود می‌آیند می‌شود.

خواص روغن سیر در طب سنتی در درمان آکنه :

روغن سیر به عنوان یک درمان عالی برای پوست های ضعیف عمل می کند. سیر حاوی آلیسین، سلنیوم، روی، مس و ویتامین C است که همگی برای تقویت سلامتی پوست شما مفید هستند. به ویژه روی، توانایی هایی برای تنظیم تولید سبوم دارد که دلیل اصلی آکنه است.

خواص روغن سیر در طب سنتی برای تسکین دندان درد :

ترکیب آلیسین جادویی نه تنها در به حداقل رساندن درد و التهاب دندان کمک می کند بلکه به کاهش رشد و فعالیت باکتری ها نیز کمک می کند و همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک توپ پنبه آغشته به روغن سیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

خواص روغن سیر در طب سنتی برای کنترل و درمان دیابت :

همانطور که می دانید ، دیابت یکی از بیماری های شایع در دنیای سلامتی است . وجود ترکیبات فعال آلیل پروپیل دی سولفید ، آلیسین ، S-آلیل سیستئین سولفوکسید باعث افزایش انسولین موجود در خون می شود . در نتیجه در کنترل دیابت و کاهش قند خون بسیار مؤثر است .

خواص روغن سیر در طب سنتی برای کاهش کلسترول :

طبق تحقیقات به عمل آمده ، زمانی که روغن سیر با روغن ماهی مصرف شود ، تاثیر چشمگیری در کاهش کلسترول دارد . فقط در نحوه ی مصرف مقدار آن باید دقت شود . چون هردو می توانند عوارض جانبی خفیفی از جمله مشکلات گوارشی ایجاد کنند .

 پیشگیری از سرطان :

به دلیل وجود ترکیبات دیالیل دی سولفید موجود در روغن سیر ، میزان و اثر اسید ایکوساپنتائنوئیک که در نابودی سرطان مؤثر است افزایش داده ، و میزان اسید لینولئیک که در افزایش میزان سرطان سینه اثر دارد را کاهش می دهد . فقط زمان مصرف باید به تداخل دارویی آن دقت شود .

بیماری های قلبی:

روغن سیر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند، از یک سو ترکیب فعال دی آلیل دی سولفید موجود در آن باعث از بین رفتن لخته های خون در بیماران و افراد سالم شده و از آترواسکلروز پیشگیری می کند، از سوی دیگر این روغن تاثیر خوبی در افزایش خاصیت ارتجاعی عروق خونی و گردش خون دارد.

گفته شده رژیم های غذایی سرشار از سیر مانع تجمع پلاکت یا ترومبوز شده و خطر سکته مغزی را کاهش می دهند.

خواص روغن سیر در طب سنتی برای سلامت مغز :

پراکسیداسیون لیپیدها از عوامل ایجاد کننده پیری است، کلسترول اضافی یا لیپیدها می توانند اکسیده شده و باعث تشکیل پلاک های آمیلوئید یا لخته هایی در مغز، قلب و جریان خون شوند، این مسئله در نهایت ممکن است به مرگ سلول های عصبی، کاهش حافظه یا زوال عقل و آلزایمر منجر شود.

این در حالیست که دی آلیل دی سولفید و دی آلیل تری سولفید موجود در روغن سیر تقطیر شده از اکسیداسیون و تجمع کلسترول جلوگیری کرده و به سلامت مغز کمک می کنند.

خواص روغن سیر در طب سنتی برای سلامت روده :

روغن سیر فعالیت ضد میکروبی گسترده ای در برابر عوامل بیماری زای روده ای داشته و می تواند باکتری های روده ای را که باعث مسمومیت غذایی می شوند مهار کند.

گفته شده آلیسین و سایر ترکیبات گوگردی موجود در این روغن با باکتری اچ پیلوری که از عوامل ایجاد کننده سرطان معده و چندین اختلال گوارشی دیگر می باشد مقابله می کنند.

هشدار: فعالیت ضد میکروبی روغن سیر ممکن است اسید روده را کاهش داده و مضراتی به همراه داشته باشد.

سایر مقالات  مرتبط :

خواص تخم شربتی ، خواص خاکشیر ناشتا  ، خواص تخم کتان ، خواص بارهنگ در طب سنتی .