خواص رزماری در طب سنتی

Admin
بهمن ۹, ۱۳۹۹

خواص رزماری در طب سنتی و گیاهان دارویی بسیار زیاد است. رزماری که با نام های رومارن یا اکلیل کوهی هم شناخته می شود. این گیاه گرم و خشک (درجه سه) است.

خواص گیاه رزماری برای سلامت قلب:

گیاه رزماری سلامت قلب شما را تضمین می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در گیاه رزماری باعث بهبود گردش خون و رفع گرفتگی عروق خونی می‌شود؛ درنتیجه شما قلب سالم‌تری خواهید داشت.

خواص رزماری در طب سنتی برای تقویت حافظه:

گل و گیاه رزماری ضد آلزایمر است و باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز می‌شود. در زمان باستان، یونانی‌ها از این گیاه برای کمک به حافظه و تحریک مغز استفاده می‌کردند. این گیاه حاوی مواد و روغن‌های ضروری است که به افزایش قدرت حافظه و تمرکز ذهن کمک می‎کند.

اسید کارنوزیک موجود در رزماری، از نورون‌های مغز در برابر استرس و فشار بیش از حد محافظت می‌کند. این اسید ضامن سلامت سلول‌های عصبی مغز است. همچنین رایحه درمانی با گیاه، گل و روغن رزماری باعث بهبود عملکرد حافظه و مغز می‌شود.

خواص رزماری در طب سنتی برای خانم ها:

در طب سنتی، گل و گیاه رزماری برای مبارزه با قاعدگی و دردهای ناشی از آن، عفونت های ادراری و مثانه ( بیماری شایع در میان خانم‌ها ) بسیار مفید است. این گیاه دردهای کلیه را هم کاهش می‌دهد.

خواص رزماری برای لاغری:

چای و دمنوش رزماری شما را لاغر می‌کند. خاصیت ضد هیپروگلیسمی و ضد التهابی موجود در گیاه رزماری باعث چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود. اگر قصد لاغر شدن دارید، این دمنوش را در برنامه و رژیم لاغری خود بگنجانید.

خاصیت رزماری برای صرع:

بسیاری از بیماری‌های مغزی با رزماری قابل کنترل و درمان است. برگ‌های رزماری ضد تشنج است؛ چای و دمنوش گیاهی رزماری می‌تواند حملات ناشی از صرع را کاهش دهد، رزماری ضد اسپاسم عضلانی عمل می‌کند.

کمک به درمان میگرن:

در طول قرن‌های گذشته رزماری به عنوان درمان طبیعی میگرن شناخته شده است. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی می‌توانند مقداری رزماری را در آب بجوشانند سپس با آن بخور دهند.

تسکین‌ درد:

رزماری نه تنها برای درد میگرن موثر است بلکه روغن این گیاه می‌تواند به عنوان درمانی طبیعی برای بهبود دردهای التهابی مفاصل و دردهای عضلانی مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش التهاب:

رزماری دارای دو عنصر ضد التهابی یعنی «اسید کارنوسیک» و «کارنوسل» است. این دو عنصر برای COX-2 که آنزیم ایجاد کننده درد و التهاب در بدن است نقش بازدارنده را بازی می‌کنند.

کمک به هضم غذا:

رزماری اغلب برای درمان مشکلات گوارشی همچون بهم خوردگی معده، سوء هاضمه و یبوست و مشکلات گوارشی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

کمک به رشد مو:

گیاه رزماری همچنین موجب تحریک ریشه مو و رشد آن می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که دچار ریزش مو هستند، می‌توانند مقداری افشرده این گیاه را روی پوست سر بمالند و سپس سرشان را ماساژ دهند.

کمک به گردش خون:

مصرف روغن گیاه رزماری به عنوان درمانی طبیعی برای افرادی که گردش خون ضعیف دارند، توصیه می‌شود هرچند تاکنون هیچ مطالعه‌ علمی برای تایید این تاثیر رزماری انجام نشده است.

بهبود بوی دهان:

گیاه رزماری شست‌وشو دهنده طبیعی دهان محسوب می‌شود. برای استفاده از این خاصیت رزماری، مقداری از آن را داخل آب گرم خیس کنید و پس از صاف کردن آن، مایع را داخل دهان شست‌وشو دهید.

خلق و خو و استرس:
عطر رزماری به تنهایی با بهبود خلق و خوی انسان، پاکسازی ذهن، و کاهش استرس در افرادی که مبتلا به اضطراب و استرس مزمن ناشی از عدم تعادل هورمونی پیوند خورده است. هنگامی که این گیاه مصرف می شود یا به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند آثاری مشابه داشته باشد. رایحه درمانی با استفاده از روغن عصاره ای رزماری نیز چنین هدفی را دنبال می کند.
تقویت سیستم ایمنی بدن:
اجزا فعال موجود در رزماری آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد سرطان زاهای طبیعی هستند. بر همین اساس، رزماری می تواند تهاجمی سه جانبه علیه بسیاری از بیماری ها و عوامل بیماری زا که سیستم ایمنی بدن را تهدید می کنند و یا به یکپارچگی بدن آسیب وارد می کنند را شکل دهد. ترکیبات آنتی اکسیدانی خط دوم دفاعی در پس سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند و رزماری حاوی مقدار قابل توجهی از ترکیبات قدرتمند است که از آن جمله می توان به رزمارینیک اسید، کافئیک اسید، بتولیک اسید، و کارنوسول اشاره کرد.

عوارض و مضرات رزماری:

• اگر شما به خانواده نعنا حساسیت دارید، ممکن است رزماری باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در شما شود.
  • زیاده روی در مصرف رزماری ممکن است باعث استفراغ، اسپاسم، کما و ادم ریوی ( جمع شدن مایع در ریه ها ) شود.
  • دوزهای بالای رزماری ممکن است باعث سقط جنین در زنان باردار شود، بهتر است در دوران بارداری از رزماری استفاده نکنید.
  • رزماری ممکن است با دارو های ضد انعقاد خون از جمله وارفارین و آسپیرین، دیورتیک ها و لیتیم تداخل دارویی داشته باشد.

سایر مقالات  مرتبط :

خواص تخم شربتی ، خواص خاکشیر ناشتا  ، خواص تخم کتان ، خواص بارهنگ در طب سنتی .